Luang Prabang, Kerst en Nieuwjaar - Reisverslag uit Calamba, Filipijnen van Evelien en Henry - WaarBenJij.nu Luang Prabang, Kerst en Nieuwjaar - Reisverslag uit Calamba, Filipijnen van Evelien en Henry - WaarBenJij.nu

Luang Prabang, Kerst en Nieuwjaar

Door: E en H

Blijf op de hoogte en volg Evelien en Henry

05 Januari 2014 | Filipijnen, Calamba

# dag nul: Gelukkig Nieuwjaar!
We pakken op 28 december de dagtrein van Chang Mai naar Bangkok. We vonden dat we nog niet genoeg getreind hadden, dus gooien we er nog maar eens een treinrit tegenaan. Ook al vlieg je in een uur van Chang Mai naar Bangkok, wij kiezen er dus voor om over land te gaan. De treinrit duurt 12 uur. Overigens kost dit voor 2 personen iets minder dan 30 euro, met gratis koffie, thee, frisdrank, koekjes en lunch aan boord! Het eerste deel gaan we door heuvelachtig landschap en is erg mooi. In de trein vermaken we ons verder met wat tijdschriften die we een tijdje geleden van 2 Nederlanders hebben gekregen. Een van ons ziet overigens nog 2 uur lang de binnenkant van de trein-hurk-wc als de lunch verkeerd valt. Daarna is 'die persoon' weer okee.

In Bangkok zullen we oud en nieuw gaan vieren, uiteraard zien we ook hier vele leuke bezienswaardigheden. We zien het Koninklijk Paleis met allerlei heilige beelden, waaronder de emerald buddha. Ook gaan we naar de Wat Po, een grote liggende Boeddha. En we doen wat elke Nederlander doet in Bangkok (of zou moeten doen) we maken een fietstocht met Co van Kessel. Wereldberoemd onder Nederlanders in BKK. De beste man zelf is helaas juli 2012 overleden. We kiezen voor een avondtocht van drie uur. Echt, echt, echt Superleuk. Onze Thaise gids Paksoy :-)) spreekt verrassend goed Nederlands. We fietsen o.a. door kleine straatjes waar mensen gezellig samenzitten en door Chinatown en de flowermarket.

Voor nieuwjaar besluiten we in het hotel naast ons aan te schuiven bij een goed verzorgd buffet met een heel uitgebreide scala aan eten (kosten: veuls te veul, maarja). De beste Beatles-coverband uit Azië treedt hier op. Om 11 uur stappen we op de boot om vanaf de rivier het vuurwerk te zien. Supertoll. Pufff, hoeveel bubbels hadden we ook al weer gedronken? Nieuwjaar in het buitenland rocks!

# 8 dagen eerder: Chang Mai
Op eerste Kerstdag rijden we vol goede moed vanuit Laos richting Chang Mai. De wegen in Thailand zijn breed en zonder noemenswaardige gaten. Tevens rijden we met een gemiddelde snelheid van 120 kilometer per uur (hebben we berekend), dat is even wennen. We hebben ons al anderhalve maand niet meer met zo'n snelheid laten vervoeren (vanwege niet mogelijk door slechte wegen, geen wegen, over water). Ohja, en dan rijden ze ook nog eens links.... Ook al zo gevaarlijk. Gelukkig doet iedereen het.

Op tweede kerstdag doen we niet zo veel. We fietsen wat door de omgeving, waar enkele oude ruïnes van Wats staan. Verder relaxen we wat bij het zwembad van het hotel. De dag erna gaan we naar Doi Suthep. Een van de meest heilige tempels in Thailand. In de stad worden we daarna afgezet bij Pra Singh. We eten een lekkere lunch.

# 10 dagen eerder: Weg uit Laos via de Mekong
We gaan via een tweedaagse bootreis naar Thailand. We overnachten dan nog twee keer in Laos, namelijk Pakbeng en Huay Xai. Kleine plaatsjes, simpele kamers, maar wel met lekker eten en lekkere cocktails \-)
Lezers die hier geweest zijn: Pakbeng heeft sinds vorig jaar 24 uur per dag elektriciteit! En er is een supernieuwe brug (ipv een overtocht van 10.000 KIP) naar de grens met Thailand.

# 17 dagen eerder: Luang Prabang
Koud. Net als in Nederland is ook in Laos het weer een veelbesproken onderwerp. Zeker als het tien graden kouder is dan normaal. Door de regenval op onze dag (en nacht) van aankomst schijnt het water van de Mekong 3 meter te zijn gestegen. Onze bamboobrug naar de stad is dan na 2 dagen helemaal onder water. Aii! Gelukkig heeft ons guesthouse gratis fietsen ter beschikking en is de omfietsroute maar 6 minuten langer.

LP is de oude hoofdstad en tevens hometown van vele vele monniken. De stad staat sinds 1995 in zijn geheel op de Werelderfgoedlijst van Unesco. Super, een van de weinige steden Azië die echt leuk, karakteristiek aandoet. Hoogbouw is verboden, evenals guesthouses met meer dan 20 kamers. Zo willen ze de charme behouden. We hopen dat het lukt, want de Chinezen zijn in aantocht. Zij zijn namelijk bezig met het aanleggen van een hogesnelheidstrein door dit prachtige natuurgebied, waar nog veel bergvolkeren leven. Zucht... Bij Chinese projecten staan behoud van lokale cultuur en natuur niet op de eerste plaats. Moet je vanwege religieuze redenen linksom om een heilig gebouw heen, gaan zij rustig rechtsom. Wordt er gevraagd niet te flitsen, flitsen zij in het wilde weg. Het liefst zouden ze IN een monnik kruipen om zo een mooie foto te kunnen nemen. Alhoewel sommige westerse toeristen ook wel eens zeer lomp kunnen zijn.

We zijn hier vijf volle dagen wat ons uitgebreid de tijd geeft de stad in een rustig tempo te bekijken. Vanuit LP maken we ook een tweedaagse trekking, waarin we op dag 1 een hike van 5 a 6 uur maken. We komen bij bergvolkeren, de Khmu en de H'mong en bij de Khmu overnachten we. Op dag 2 gaan we even olifantrijden. Nog leuker is het olifantenbad dat we daarna nemen op de rug van een olifant. De olifant is echt helemaal onder water en wij zijn tot onze nek ook in het water. Gaaf zeg. Na deze beleving kajakken we in 4 a 5 uur terug naar LP.

Inmiddels zitten wij op de Filipijnen. Na drie rondjes boven het vliegveld, mochten we toch landen.... We zijn hartelijk ontvangen door de familie van Henry.

• 05 Januari 2014 - 15:42

Henny:

Ook voor jullie nog de allerbeste wensen voor 2014! Geniet nog maar van al die prachtige dingen die jullie nog tegoed hebben gedurende deze mooie reis :-)

• 05 Januari 2014 - 17:19

Petra:

Sommige dingen komen me bekend voor en dan reis ik even terug door de tijd! HAPPY NEW YEAR guys XXX

• 06 Januari 2014 - 14:16

Stella:

Jeuj! Fietsen met Co van Kessel! Dat is idd hartstikke leuk. Wat tof zeg, vuurwerk vanaf een boot. Proost op het nieuwe jaar en veel plezier op de Filipijnen! Enne ik hoop dat 'die persoon' weer helemaal is opgeknapt ;-). Wel goed voor de beenspieren 2 uur in hurkstand...goede workout! XXX

• 06 Januari 2014 - 21:18

Jose:

Avontuurlijke verhalen, weer! Ook gelukkig nieuwjaar voor jullie!!

• 07 Januari 2014 - 11:54

Bianca:

Ook voor jullie nog de beste wensen voor 2014!!! Geniet er nog maar van, want voor je het weet zitten we weer aan de koffie.... hihi!

• 08 Januari 2014 - 16:00

Peter Splinter:

Jullie ook de beste wensen voor 2014, en voor later: een goede thuisreis.

• 09 Januari 2014 - 15:12

Yeela Lee:

De beste wensen voor jullie!!!

• 12 Januari 2014 - 12:52

Lisette:

Hé luitjes!

Alle goeds voor 2014!!

Super leuk jullie verhalen en foto's......wat een avontuur zeg! Als jullie terug zijn horen we uiteraard graag de live versie! We hebben tenslotten nog een drankrekeningetje met jullie te vereffenen ;)

Geniet nog van jullie laatste weekjes!

X Lisette & Arno