De 80 cent overnachting en andere verhalen - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Evelien en Henry - WaarBenJij.nu De 80 cent overnachting en andere verhalen - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Evelien en Henry - WaarBenJij.nu

De 80 cent overnachting en andere verhalen

Blijf op de hoogte en volg Evelien en Henry

17 December 2013 | Laos, Luang Prabang

Tad Lo
Vanuit Don Det besluiten we niet naar Pakse te gaan-wat 90% van de mensen doet- maar naar een plaatsje waar we daarna toch al heen wilden: Tad Lo. We hebben goede verhalen gelezen over het Palamei guesthouse, dus daar kloppen we als eerste aan. Bah, zo heet de aardige eigenaar, verwelkomt ons en zegt dat hij geen kamers meer heeft (bah). Hij brengt ons naar het tegenovergelegen FanDee guesthouse, maar helaas: ook daar zitten ze vol. De volgende optie dan: Green Garden. Geen kamers meer, maar wel hangmatten met afsluitbare muskietennetten voor slechts 80 eurocent pp! De hangmatten hangen op een terras met een afdakje erboven en een deken voor de koele nachten op het Bolavenplateau. Er is hier ook een schattig, paar weken oud poesje, dus voor Evelien is het al lang goed. De nacht in de hangmat bevalt prima: om de hoek loeit zo nu een dan een koe. Ieder guesthouse heeft wel 1 of 2 honden die de gasten meteen als beste vrienden beschouwen en al gaan grommen als er een bedreigend blaadje op ons neervalt. De dag erna gaan we toch naar Palamei, omdat we dat nu eenmaal beloofd hebben. We eten met het gezin mee, wat de pot schaft. Erg lekker!

Waar we achterkomen in Tad Lo, is dat iedereen hier vanuit Pakse een drie- of vierdaagse loop (met de brommer) maakt over Bolavenplateau. Tja, dat hadden we ook kunnen doen, maar we wisten het niet.... Wij zitten immers in piepklein Tad Lo. Tad Lo heeft enkele leuke watervallen, en maken een wandeling van een paar uur, met onze eigen pup, die al goed naar ons luistert.

Kong Lor
Volgende keus: gaan we direct naar Vientiane of maken we nog een 2 daagde tussenstop in Kong Lor? We hebben de tijd, dus Kong Lor it will be. Dé attractie van het dorpje is een 7,5 kilometer lange ondergrondse rivier dwars door een Karstgebergte heen. In de grot zijn holle ruimtes, sommige tot wel 100 meter hoog. De boottrip door de onderaardse rivier is spooky en spectaculair. Alsof we de Styx binnenvaren (de mythologische rivier die de bovenwereld scheidt van de onderwereld). Absoluut een van de hoogtepunten van onze reis.
De tip voor ons (superleuke) guesthouse (Phunsuk) kwam van een Nederlands stel. Alleen de eigenaar maakt zich nogal snel zorgen. Nergens voor nodig vinden wij. Als we aangeven dat we geen toiletpapier hebben, slaat hij zich voor het hoofd en snelt zich heen en weer met onze rol. Onze ventilator was midden in de nacht uit elkaar gevallen (we hadden die overigens niet aanstaan), en weer kijkt hij verschrikt op of we niet gelijk onze spullen pakken. Als we die ochtend ook nog eens geen warm water hebben, loopt hij -na een vergeefse reparatiepoging- diepbedroefd en hoofdschuddend naar beneden. Zijn hoofd tussen de schouders. Zijn vrouw biedt inmiddels aan dat we in de kamer ernaast wel even mogen douchen. Hahaha, we vinden hem zo aardig. Hij wijst ons de volgende morgen (half zeven) op de Gibbons. Je kunt hun gezang horen vanuit de bergen. Superleuk!

Vientiane
Na een rit van 7 uur komen we in de hoofdstad aan. We hadden nog een leuke tip gekregen van een stel Nederlanders voor een guesthouse, dus dat proberen we eerst. Helaas.... Vol. We lopen wat verder en pakken het eerstvolgende hotel. Hotels zijn iets duurder, maarja, het blijft goedkoop met 25 euro voor een kamer. Euh, deze is wel vier verdiepingen zonder lift. Je zou eigenlijk een korting moeten krijgen. 's Avonds lopen we wat rond langs de kade. Er is een nachtmarkt met echt leuke handgemaakte spullen en de grote weg is afgezet en er zijn tientallen hardlopers actief. Ook zijn er twee grote groepen bezig met aerobics-lessen. Hierdoor besluit Evelien om de volgende ochtend voor het eerst (ahum) ook eens te gaan hardlopen.

We vinden het een gezellig rustige stad. De volgende dag verkennen we de stad op de fiets, wat ons erg goed bevalt. We zien Wats en Stoepa's.

Vang Vieng
De place to be for all your drugs and alcohol party's. Tja, tot november 2012 dan. Jaarlijks overleden hier steeds meer toeristen door alcohol- en drugsmisbruik. Voor 2012 stond de teller op 22 en gelukkig heeft de overheid (eindelijk) ingegrepen. Bepaalde bars zijn inmiddels gesloten. Tja, wat zouden wij hier dan nog moeten doen zou je zeggen? Gelukkig hebben we niet zo veel met die partyscene, dus missen we ook niks. Wij besluiten een dag met de brommer te gaan rondtoeren. Supertof. We beklimmen een grot. Huh, grotklimmen? Ja, eerst een steile klim van 200m, alvorens af te dalen in de grot. In de donkere wandeling door de grot zien we 2 mega grote spinnen. WAT zeg je? Ja, zoek maar op internet: grotspinnen in Laos. Ze behoren tot de grootste spinnen ter wereld. Ik (Evelien) kan wel zeggen dat ik blij ben dat ik nog leef en niet bij de ongeveer 18 dodelijke jaarlijkse slachtoffers behoor. Of waren dat haaienaanvallen? (red. Henry: zucht).

Goed. De brommertocht is bijzonder mooi door de omgeving langs gebergtes en dorpjes. Aan het eind van de rit hangt het remblok van Evelien naast de brommer. Euh, de rechterrem doet het niet meer. Wij gaan naar een brommerreparateur (tevens kapper). De man frutselt wat en wil ons wat laten zien, vervolgens snijdt hij zijn vinger gigantisch open aan de remschijf..... We gruwelen er nu nog van. Hij wil in eerste instantie een vuile lap ertegenaan houden. Koelbloedig pakt Evelien betadine uit haar dagrugzak en vervolgens doet ze een grote pleister om de man zijn bloedende vinger. We gaan ervan uit, dat hij daarna nog de benodigde reinigingen heeft gedaan. Onze EHBO is in ieder geval uitgevoerd. We geven hem ook wat extra fooi voor zijn reparatie.

Dag 2 hangen we wat bij de hangmat (daar zijn ze ook voor bedoeld). 's Middags maken we een leuke wandeling door het inmiddels droge rijstveld naar een kleine 'Karst' die we gaan beklimmen. Dit is even schrikken. Puntige rotsen, wankele trappetjes en ook rode mieren. Met een temperatuur van zo'n 30 graden. Bergbeklimmen voor experts.

We zitten inmiddels in Luang Prabang. De tocht erheen gaat door de bergen. Erg aangename uitzichten. We rijden ook nog zo'n 15 kilometer door laaghangende bewolking. En in LP regent het pijpenstelen. Ach ja, dat wordt morgen en overmorgen al minder. Overigens is de regen hier op dit tijdstip van het jaar uitzonderlijk. Het regenseizoen is al 1,5 maand afgelopen.

We verblijven hier zo'n 7 nachten. Heerlijk de tijd om alles in rustig tempo te doen. Misschien dat we nog een tweedaagse trekking gaan doen. We zijn alle opties nog aan het bekijken.

Wij gaan met de kerst naar Chang Mai, en wensen jullie alvast Prettige Kerstdagen en een Gelukkig Nieuwjaar!

• 17 December 2013 - 18:10

Henny:

Dag wereldreizigers,

Super verhaal weer om te lezen! Mijn fantasie gaat met me op de loop bij alle tochtjes die jullie maken, vooral bij die grote spinnen:-) Voor jullie ook alvast fijne feestdagen en een veilig reislustig 2014 toegewenst!

Groetjes Henny

• 17 December 2013 - 19:17

José:

wat een heerlijke verhalen weer! Volgens mij hebben jullie het reizigersvirus goed te pakken. Jullie ook goede kerstdagen! groetjes vanuit A'dam!

• 17 December 2013 - 20:02

Petra:

Wauw wat een mooie foto's en verhalen weer. Ook jullie een top kerst en oud&nieuw!! Dikke kus peet

• 18 December 2013 - 12:09

Bianca:

Heerlijk genieten van jullie mooie verhalen! Jullie ook fijne feestdagen en alsvast de beste wensen voor 2014!!!

• 18 December 2013 - 19:54

Peter Splinter:

Jullie ook hele fijne kerstdagen

• 20 December 2013 - 12:41

Stella :

Ik kan niet kiezen tussen de kat en het hondje. Neem ze voor de zekerheid allebei maar mee! Super cute!
    Dat Vang Vieng is een soort Chaam. Bij ons is de huisarts tevens veearts. Als ik jullie verhalen zo lees dan lijkt Laos me wel erg relaxed. Mark was ook helemaal fan van Laos. Ik ga de grotspin even opzoeken. Jullie hebben me erg nieuwsgierig gemaakt. Jullie ook een hele fijne kerst in Chang Mai, potverdorie das beter dan 10 graden en regen! Geniet ervan! Enne natuurlijk alvast een spetterend uiteinde gewenst! We gaan jullie missen dit jaar. Tot het volgende verhaaltje, Enjoy! X S en S

• 20 December 2013 - 12:51

Stella:

OMG die grotspin is echt te groot! Veel plezier! XX

• 25 December 2013 - 22:55

Sonja:

Tja, ik echte "spinnenheld" heb die spin ook maar ff gegoogled; WAT EEN MONSTER. En eh..Jullie verhaal is de 2e hit als je die spin zoekt!!!!
    Jullie ook hele fijne feestdagen en geniet van dat mooie Aziatische vuurwerk.

Liefs Sonja en de 3(!!!) mannen (jaja, het wordt er weer eentje)