Mongolië en China voor beginners - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Evelien en Henry - WaarBenJij.nu Mongolië en China voor beginners - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Evelien en Henry - WaarBenJij.nu

Mongolië en China voor beginners

Door: Evelien

Blijf op de hoogte en volg Evelien en Henry

15 November 2013 | Hong Kong, Hong Kong

Terelj Nationaal Park
Ulaanbaatar, hoofdstad van Mongolië. Hoe ver en afgelegen wil je reizen? Dit klinkt in ieder geval ver genoeg. Nadat we op het station zijn opgehaald door onze gids om plusminus half zeven 's ochtends, ontbijten we in een hotel om vervolgens door te rijden naar terelj nationaal park. Hier slapen we 2 nachten in een ger (tent die de nomaden in dit land ook gebruiken). De natuur hier is geweldig, prachtig, super. Nouja, er groeit eigenlijk niet veel natuur, maar het is in ieder geval super om er te zijn en om deze geweldige uitzichten te hebben.

We gaan op beide dagen een stuk hiken, o.a. naar Turtle Rock. En ja, de rots ziet er inderdaad uit als een schildpad. We krijgen na een dag de tip van onze gids dat we ons voedsel goed moeten afsluiten ivm muizen. Euh, muizen? De helft van onze voorraad soep/thee/koffie/creamer blijkt aangevreten te zijn. Ach ja, we hadden toch te veel van dat spul. Scheelt weer wat sjouwwerk. We gooien alle aangevreten spullen in onze kachel op hout en kolen. Helaas ook de laatste chocoladereep........ Op de tweede dag gaan we een uur paardrijden, de spierpijn daarna valt reuze mee!
's Nachts houden we trouwens onze ger warm door zelf een vuur te maken in de kachel en hier hout en kolen op te gooien. Heel erg koud wordt het echter niet, min 12 graden in de nacht, overdag nul met een flink warme zon (jassen uit tijdens onze hikings).

Ulaanbaatar
Na 2 nachten in een ger gaan we na het ontbijt terug naar Ulaanbaatar. We hebben weer een vol programma en onze gids en chauffeur loodsen ons overal kundig heen. De wegen van de stad zijn heel de dag door een gekkenhuis. Men houdt hier van toeteren. Kwaad toeteren, opgepast-ikkomeraan-toeteren, beleefd toeteren, en voor de fun toeteren. We zien o.a. een plein (Sukhbaatar) met een groot beeld van Djengis Khan, de grote held van Mongolië, en we zien Bogd Khan winterpaleis. Op dag 2 zien we o.a. het ochtendritueel van de monniken (boeddhisten) van het Gandan klooster. (Ze zingen/ lezen van 9 tot 12 uit hun heilige schriften). Klinkt erg leuk. Ook kinderen doen dit, we komen ook in een klas waar twee kinderen straf hebben gekregen; zij moeten met schrift en pen hun armen strak omhoog houden voor een X aantal minuten (of uren), tja had je je huiswerk maar moeten doen. We nemen een kijkje in de geschiedenis van Mongolië bij het historisch museum en later op de dag zien we ook nog een zeer vermakelijke dans en zangshow, met onder andere keelzangers en een slangenmeisje.

Treinreis Ulaanbaatar - Beijing
Half acht met de trein. Hee, wat een boel toeristen op het station. Die zien er westers uit. We zijn benieuwd. En inderdaad, onze coupégenoten zijn een Nederlands/ Engels stel. Enorm fijn! We voelen ons gelijk meer op ons gemak dan met de Russen. Henry en ik hebben het enorm naar onze zin en we praten wat af met z'n vieren. Op de een of andere manier hebben we niet goed ingekocht en hebben we een schamele lunch bij ons. Geld om iets te kopen in de restauratie is er ook niet veel meer.... Niets voor ons in ieder geval. Gelukkig is er nog steeds een overvloed aan soep (blijkbaar vonden de muizen die niet lekker). En hiep hiep hoera, Evelien heeft 2 "noodmaaltijden" ingepakt (gekocht bij Beversport) die onze zeer goed smaken (kip cashewnoten en gehaktschotel). Ook een keer wat anders dan noodles.
We delen onze kleine voorraad zoetigheden met onze buren. Zij zijn gelukkig ervaren backpackers die enorm hebben ingeslagen. (Dat hadden wij ook gedaan de vorige 3 treinreizen, maar op de een of andere manier is er dus iets niet goed gegaan in de communicatie tussen Henry en mij). We krijgen zelfs een wijntje en later gezellig wat wodka.

Na 12 uur treinen komen we bij de grens. Hier worden de nodige formaliteiten uitgewisseld. Eerst voor het verlaten van Mongolië, daarna komen de Chinese autoriteiten. Vervolgens moeten we nog "even" van onderstel wisselen. Alle coupés worden losgekoppeld en omhoog getakeld. We krijgen een nieuw onderstel vanwege een andere spoorbreedte. Inmiddels is het 5 uur later (12 uur 's nachts) en wachten we in spanning af tot we weer verder rijden. Al die tijd kun je niet naar het toilet. Onze blazen staan op klappen! Nadat we weer rijden, drinken we nog een biertje en gaan we slapen.

Beijing
Rond 2 uur in de middag komen we aan in Peking. We worden naar ons hotel gebracht die vlak bij de verboden stad ligt. We zitten op loopafstand van alle shizzle. We hebben vier volle dagen hier, waarvan drie met gids en een niet zo heel vol programma. De volgende dag zien we o.a. het plein van de hemelse vrede en de verboden stad. Erg indrukwekkend, alhoewel Mao wel een pukkel op z'n kin heeft.
Wanneer we de volgende dag wakker worden, is de hemel zowaar blauw! Tof, vandaag gaan we namelijk naar de Chinese muur en het is fijn als je leuke uitzichten hebt! We wandelen ruim anderhalf uur op de muur met soms trappen die bijna zo hoog zijn als je knie (hijg). De uitzichten op de rest van de muur zijn wederom adembenemend (niet in de laatste plaats vanwege de steile trappen). Op dag drie zien we o.a. een lamatempel en brengen we een bezoekje aan het zomerpaleis van de keizer. Uiteraard zien we ook het vogelnest, oftewel de setting van de olympische spelen van 2008.

Op onze laatste avond gaan we naar een restaurant en bestellen pekingeend! Dat hoort er nou eenmaal bij als je in Peking bent, toch? Onze eend was bijzonder smakelijk!

We hebben dit reisverslag geplaatst vanuit Hong Kong, en op een klein stukje Baikalmeer en Irkutsk zijn we helemaal bij met de reisverslagen. Over het Baikalmeer valt verder niet heel veel te vertellen, behalve dat er erg mooi is en we veel verschillende vogels hebben gezien en we er te kort zijn geweest. We houden het op een paar foto's.

• 15 November 2013 - 16:05

José:

ooohhh, nice!!!! gave foto's!! veel plezier in Hong Kong!

• 15 November 2013 - 16:12

Henny:

Hi Evelien en Henry,

Wat een leuk verhaal weer om te lezen. Jullie maken van alles mee zeg! En wat een mooie foto's zitten erbij..... Veel plezier!

Groetjes Henny

• 15 November 2013 - 19:39

Pieter:

Ha Evelien en Henry,
    Mooi verhaal weer. Doe de groeten aan Hong Kong Fui.
    Doei, Pieter

• 13 December 2013 - 15:18

Yeela Lee:

Hoi Henry en Evelien,
    Leuk om te lezen! Ook van die kniehoge treden op de Chinese Muur. En, lekker schorpioentje geknabbeld? Hebben jullie ook gezien dat ze gewoon nog leven, brrr.